Tuesday 26 March 2013

Fraser fantastic island

Just nu befinner vi oss i Noosa som ligger på Sunshine Coast. Ett väldigt fint och mysigt ställe som har en lite mer familjär känsla. Mysiga restauranger, fin strand och en vacker national park är väl i stort sett det hela. Festlivet är inte särskilt vilt utan det är mer på hostlen som backpackers festar med billiga drinkar och galna lekar. Jag åkte iväg på en två dagars och en natts utflykt till Fraser Island. Världens största sandö där man kan få köra 4WD i sanden. Så himla häftigt och så himla vackert. Vi hade perfekt väder, och lyxade till det lite med att inte bo i tält som många andra utan vi bodde på en resort med pool och grejer. Och tacka gud för det. Första dagen började 7 på morgonen och höll på till 8 på kvällen. Vi lyckades vara ovanligt sena så vi fick köra hela vägen tillbaka i high tide och mörker. Riktigt häftigt. Vi fick se flera Dingos som är en vildhund som finns i Australien. Såg ut som en vanlig hund förutom att du inte fick gå nära eftersom de kan attackera. För några år sedan var det en kille som hade blivit för full på sitt läger, gått iväg ensam på stranden och däckat. Då hade hundarna ätit upp stora delar av hans fötter och ansikte. Så himla hemskt. Men det är extremt ovanligt. Man fick sladda runt i djup sand, på hård sand, på skumpiga vägar, och fastna i sanden, undvika vågor och ja you name it, måste upplevas! Vi åkte till så många olika helt fantastiska platser men efter 2 dygn i en inte allt för bekväm bil var man mer än nöjd att få komma tillbaka till hostelet. Men delade rum med 15 andra så bättre sömn har man ju fått. TT har varit separerade senaste dagarna eftersom jag åkte på turen själv och bokade via ett annat hostel så vi har haft 4 dagar ifrån varanda. Saknar min partner in Crime. Men imorgon återförenas vi och det ska bli minst sagt kul! Imorgon bär det av vidare till Airlie Beach där vi ska få uppleva whitsundays, yeey!

De här bilarna åkte vi runt i

Maheno Wreck, ballt men har man sett vasaskeppet så va det ju inte så mycket att hänga i granen

Eli Creek. En liten bäck där saltvattnet har renats av sanden till sötvatten. Man promenerade upp en bit och sen flöt man ner hela vägen till sanden igen.

Champagne Pools, vågorna från havet slog in och bildade som ett skum i de små vattenhålen där man badade - därav namnet

Indian Head, så himla fin utsikt över ön

En liten Dingo

Trots väldigt många ensambilder på mig så var jag faktiskt inte helt ensam. Här med en nyfunnen norsk vän.