Monday 11 March 2013

Turist Javisst

Turistandet har fortsatt och vi har numera checkat av ännu flera måsten i Sydney. Jag och Mimmi har ju en tendens att fastna i hostelbaren eftersom sightseeing inte riktigt är det bästa vi vet men jag känner att den här resan har turistIda vaknat till liv. Igår hade vi en mysig promenad längs med Darling Harbour och längs med vattnet till Sydney Harbour Bridge och Operahuset. Så himla fint måste jag säga. Visst att det kan vid närme eftertanke verka konstigt varför det är sån himla hets kring en bro, och från ena hållet ser den faktiskt bara ut som en bro, inte särskilt mycket mer. Men när man ser den från andra hållet med den fina bakgrunden är det otroligt vacker. En vacker bro, hmm men så ere. Lika så operahuset va otroligt fint utrifrån, skippade att ta en rundad tur med alla asiater inuti men jag är minst lika nöjd för det. Har också hunnit med en tur till Taronga Zoo Sydney. En kort båttur bort ligger det med utsikt över fina fina Sydney. Turistade runt och kikade på det ena djuret efter det andra, lyckades även klämma in en sälshow som var underhållande och även en fågelshow. Jag gillar verkligen inte fåglar, och det fick jag bekräftat när jag tidigare i veckan låg och solade i Bondi och en äcklig fiskmås bestämmer sig för att bajsa på mig. Så att jag faktiskt gick på en fågelshow förvånade mig, och jag blev positivt överraskad. Hur i hela friden kan man träna en fågel? Och varför i heeeeela friden matar man fiskmåsar? Usch, människor som matar fiskmåsar borde få böter! Promenerade också till the Royal Botanical garden och lyckades hamna i något festivalliknande med tema Asien. Var nog mycket populärt av alla asiater som fyller Sydneys gator. Låter som om jag har något emot asiater, så är inte läget, men att de rör sig i grupper om 50 personer där alla alltid ska göra samma saker och där de faktiskt glömmer bort att andra människor försöker ta sig fram på gatorna och att de ofta bär matchande kläder, stör mig en aning. Bara litegranna... Nu kommer en mängd med turistiga bilder jag lyckades ta under mina upptäcktsfärder genom staden. 









 Royal Botanical Garden

 
För att vara en royal garden måste jag säga att de har rätt kassa trädgårdsmästare. En hel del döda palmfronter störde mig nu när jag är en professional landscaper





Taronga Zoo


 Street performer, kolla i lådan, det är en tjej i den!!! ganska så vig 

/Ida

No comments:

Post a Comment

Jaha, och vad fan vill du säga?