Thursday 9 February 2012

Kulturella klubben

Kultur ar val ingenting jag kan saga att vi har varit superbra pa att ta del av, anda tills vi kom till Kambodja. Ojojoj, nu har vi sett sevardigheter som heter duga. I Siem Riep besokte vi det varldskanda Angkor Wat templet som vi var och kollade pa i soluppgangen. Riktigt haftigt att se och templet var minst sagt maktigt. Vi lyckades ocksa klamma in 4 andra tempel och ruiner pa enbart ett par timmar. Snabba och kulturella, det ar inte illa! Kanns skont att ha sett lite mer an bara en bargata i ett land och kul att fa lara sig lite nya varldskanda saker som kanske hor till allmanbildningen. Jag jobbar pa den!

Efter Angkor besokte vi floating village. Bland det haftigaste jag sett. Som ett helt samhalle, bestande av 3000 familjer som alla levde pa vatten. Huset flot pa bambu. Samhallet hade allt som behovs for att kunna overleva. Det fanns flytande restauranger, skolor, polisstationer, sjukhus, affarer, vattenstationer, basketplaner och till och med en grisfarm. Haha stackars gris! Hur ballt som helst att se att alla manniskor rorde sig i batar sa som vi ror oss pa land i bilar eller till fots. Vi kopte lite mat och gav till nagra foraldralosa barn som bodde pa en skola sa vi gjorde en god garning for dessa stackars barn. Tror dock att matbutiken lurade oss och tog overpris eftersom det var riktigt dyrt med nudlar och ris, men antar att de ocksa behover pengarna. Vi fick ocksa halla i ormar och kika pa stackars krokodiler som var instangda i en liten liten bur. Det har ar nagot som maste ses om man aker till Kambodia.

Nu ar vi i huvudstaden Phnom Penh och aven idag har vi varit kulturella. Vi har besokt killingfields och fangelset s-21 som bada ar kvarlevor fran det hemska som hande det har stackars landet for 30 ar sen. Riktigt rorande och hemskt att se, verkligen en upplevelse man sent kommer glomma. Orkar inte forklara vad det innebar man google kan nog hjalpa till for er som inte redan har full koll.

Ingen har an sa lange blivit ranad i den har extremt kriminella staden och vart boende ar najs. Har en supermysig bar pa taket som just nu ropar att det ar dags for middag.

Kan ocksa meddela att min kara kamera gick sonder pa Phi Phi nar en nagot berusad manniska rakade klappa pa den hardare an den var beredd pa sa den hoppade ur handen och tog livet av sig. Men idag har jag kopt en ny, wohooo en billig sadan, kan mycket mojligt vara sa att jag kopt stoldgods men det hoppas jag inte. Den var billig och verkar bra! Sa nu ska jag ta mer bilder an nagonsin!

Pusss pa er /Ida

No comments:

Post a Comment

Jaha, och vad fan vill du säga?