Sunday 11 March 2012

Advanced och Phi Phi

Nu ar vi alla samlade igen. Jag stannade kvar och vantade pa att Ussi skulle dyka upp och det gjorde hon ganska precis efter att baten akt och Maria och Mimmi rort sig mot Koh Lipe.

Som Mimmi sa var Phi Phi inte alls samma sak som forra gangen. Jag hade hur kul som helst enda. Vi tog vart open water advanced dykcert sa de forsta tva dagarna spenderade vi pa havet. Vi hann med 6 dyk pa tva  dagar och det ar det ballaste jag nagonsin gjort. Vi borjade med att gora djupdyk som innebar att vi nu far dyka ner till 30 meter istallet for 18. Sen gjorde vi ett helt vanligt fundive och slutade forsta dagen med ett nattdyk. Riktigt haftigt. Vattnet var kolsvart och man sag bara nagra meter framfor sig nar man los med ficklampan. Helt annorlunda an att dyka pa dagen och man kunde se andra typer av fiskar an pa dagen. Dag nr 2 gjorde vi vrakdyk som var huuuuuur ballt som helst. Det var nagot stromt inne i vraket vilket gjorde att det var lite svarare att ha full koll pa sin buoyancy men det var kul att verkligen vara inne i ett gammalt vrak! Vi fick ocksa lara oss att fotografera under vattnet vilket ar betydligt svarare an jag nagonsin forvantat mig. For det forsta var den dykplatsen sa otroligt vacker att jag, Ussi och Johan, en kille som ocksa tog advanced med oss blev sa extremt exhalterade att vi i stort sett glomde bort att lyssna pa Keiran, var instruktor, sa vi bara simmade runt med vara kameror och hade noll koll. Bilderna vart allt annat an bra men det var kul att prova. Nar vi dyker i Filippinerna ska vi forsoka pa nytt, kanske fa lite battre bilder haha. Det sista dyket vi gjorde var undervattenskotrar. Sag ut som en liten raket som man akte med under vattnet. Det har dyket hade vi otur, eller iallafall jag. Forst och framst sa lackte min mask hela tiden vilket gjorde att jag fick saltvatten i ogonen hela tiden. Sen visade det sig att min tank med luft ocksa lackte sa mitt i allt fick vi gora ett byte av vasten under vattnet. Det har ar inte nagot vi lart oss utan det tillhor rescuekursen sa det var inte direkt nagot jag visste hur man gjorde. Men var instruktor fixade och vi bytte sa jag fick hans vast och tank istallet och han tog min. Ratt kul att prova pa en san grej ocksa. Det var ocksa riktigt stromt sa mopederna gick riktigt langsamt nar man akte motstroms. Sa en liten besvikelse maste jag saga, hade forvantat mig varsta grejen men det ar iallafall kul att ha provat pa! Jag kan ju ocksa saga att vi har haft san otrolig tur med vara instruktorer bada gangerna. Bade Simon sist och nu Keiran och aven traineen Colin som var med under hela var kurs. Riktigt skona killar allihopa, och extremt bra pa att lara ut!

Eftersom det var fullmoon pa Koh Pangan samtidigt som vi var pa Phi Phi sa var det betydligt mindre folk an sist de forsta tva dagarna. Det och regnet gjorde att vi inte alls var lika taggade pa att ga ut i borjan men det var ratt skont eftersom vi borjade dykningen 7 varje morgon. Nar vi sen var fardiga med vart cert var det annat. Taggade som bara den! Motte upp instruktorerna och borjade i baren vid dykskolan och sen begav vi oss ut till stranden och korde all in. Riuktigt kul kvall och det var da jag insag hur mycket jag faktiskt alskar Phi Phi. Nar Ussi sen forsov sig insag vi att vi hade annu en dag att njuta av on. Det borjade bli mer folk eftersom de kom fran fullmoon och vadret var betydligt battre. Sa sista kvallen gick jag och Ussi till en bar dar de hade ett livereaggeband och motte upp vara instruktorer. Ocksa riktigt bra kvall!

Vi var riktigt sugna pa att stanna en natt till och jag hatar att visat gar ut om nagon dag. Hade garna stannat pa Phi Phi i nagon vecka till, for vem vet nar man kommer dit igen? Jag alskar Phi Phi, sa ar det bara!


Pusspuss, nu ska jag forsoka njuta av mina sista tva dagar i Thailand. Sen ror vi oss mot Malaysia! /Ida

No comments:

Post a Comment

Jaha, och vad fan vill du säga?